Dveřní kování COBRA otevírají naše dveře už 30 let

Zdroj: Rozhovor pro www.archiweb.cz

Třicáté výročí existence firmy je vždy dobrý důvod rekapitulovat minulost i plánovat další léta. V případě úspěšných firem se dělá rozhovor snadno - obstály ve zkoušce času a na svou budoucnost hledí veskrze pozitivně. O historii i výhledu příštích let společnosti Cobra jsme si povídali s její ředitelkou - Kristinou Boda.

V letošním roce slaví vaše firma třicet let od svého založení. Jak se zrodila myšlenka založit Cobru a kdo stál u zrodu firmy?

Cobru založili mí rodiče hned na začátku devadesátých let, když si uvědomili ohromný rozdíl mezi nabídkou interiérového vybavení v Československu a západních zemích. První léta firma stála na práci mých rodičů, kteří vše řešili přímo z bytu, první sklad byl v garáži. Z dnešního pohledu úsměvné, ale byla to tehdejší běžná realita. Dodnes jsme rodinná firma a jsem pyšná na to, co mí rodiče dokázali vybudovat.

rozhovor-30-let-1.jpg

 

Kam jste se za uplynulých třicet let posunuli? Dá se nějak charakterizovat vaše dlouholetá činnost?

V segmentu dveřních kování a doplňků stála Cobra v devadesátých letech na startovní čáře jako první. Trh byl hladový po novinkách, začalo se hodně stavět i rekonstruovat. Na druhou stranu neexistovala distribuce v dnešní podobě. Bez eshopů a hobbymarketů vše záleželo na intenzívním kontaktu s maloobchodníky a staviteli. Tehdejší úsilí mých rodičů a jejich spolupracovníků nese plody dodnes - osobně známe naše obchodní partnery, věříme jim a další plány můžeme stavět na dobrých základech.

Myslím, že podstatou naší DNA je schopnost nabídnout zákazníkovi takové řešení, které skutečně potřebuje. Rádi spolupracujeme se špičkovými designery a architekty na prestižních projektech, pořád ale lpíme na tom, že i běžné projekty nebo retailoví zákazníci si zaslouží výběr kliky v designu a ceně, která jim vyhovuje. Segmentace zákazníků a schopnost nabídnout ideální řešení byla vždy naší silnou stránkou.

Vy jste vedení firmy převzala před dvěma lety. Jaké to je, převzít rodinnou firmu, kterou váš otec budoval přes třicet let?

Převzít zodpovědnost za Cobru a vlastně za tátovo životní dílo je neskutečně zavazující. Běžná manažerská pozice přináší zodpovědnost hlavně za vlastní výkon, v rodinné firmě sázíme do hry úsilí minulé generace, rodinné vztahy. Nemůžu připustit, že bychom byli neúspěšní.

rozhovor-30-let-2.jpg

 

I po dvou letech hledám rovnováhu pro sebe i naši firmu. Máme skvělé vztahy s obchodní partnery, s kolegy, to je ta „tradice“, kterou uznávám. Na druhou stranu trh se viditelně mění, musíme reagovat rychleji. Celý náš byznys běží na pevných základech, máme dost prostoru a síly posunout nás dál. 

Klika - není to spíše elementární technický prvek, než designový interiérový předmět?

Obecně nevidím důvod, proč by i elementární technické prvky nemohly splňovat estetická očekávání. Dveřní kování samozřejmě musí plnit své základní funkce, ale - a to je důležité - je to prvek, který vydrží často déle, než většina běžného interiérového vybavení. Proto je zásadní nejen pohled kvalitativní a technický, ale i designový.

Berme tedy kvalitu jako danou, rozdíly mezi klikami jsou dané designem. Úchop kliky je fyzický, klika musí dobře padnout do ruky, zároveň by měla být v souladu s charakterem celého interiéru. Proto vnímám dobré dveřní kování jako trvalý šperk.

rozhovor-30-let-3.jpg

 

Jak často vznikají nové kolekce dveřních kování?

Kolekce vznikají průběžně, z praktických důvodů jsme se vždy snažili představovat novinky buď na ForArchu na podzim nebo v našem ročním produktovém katalogu na jaře. Vývoj vlastní kolekce je vždy běh na dlouhou trať, v případě naší vlajkové lodi kolekce Cobra Q uběhly od prvotní myšlenky po uvedení na trh dva roky.

Důležité je říci, že v Cobře neřešíme jen designové inovace. Kritéria pro některé novinky nejsou jen designová, ale také funkční - nároky na kování ve veřejných prostorách jako jsou hotely, restaurace, kanceláře jsou mnohem komplikovanější, než v běžných interiérech - mám na mysli třeba ložisková nebo antibakteriální kování, kde jsme s nabídkou na našem trhu dominantní.

Úspěch vaší kolekce Q (trojitý RedDot, GermanDesignAward, atd.) na poli designu je obecně známý. Je podle vás důležité, aby výrobky získávaly designová ocenění?

Chtěli jsme ověřit naši pozici a vůči české i zahraniční konkurenci a Red Dot nám konkurenceschopnost a výjimečnost značky Cobra potvrzuje. Kolekci Q - Infinity, Spectra a Ultima jsme spolu s designérem Petrem Novague vyvíjeli dva roky, do každé kliky se podařilo vtělit původní zadání - ergonomie, solidnost, moderní elegance. Výsledná designová ocenění od Red Dotu po Iconic Award nám potvrzují správnost naší současné cesty, zároveň deklarují hodnotu finálních produktů samotným zákazníkům. 

rozhovor-30-let-4.jpg

 

Při jakých příležitostech spolupracujete s architekty, kteří jsou například v přípravné fázi návrhu interiéru u svého projektu? Nabízíte architektům a projektantům nějaké zvláštní služby, konzultace, podklady?

Spolupráce s architekty a developery nám funguje velmi dobře. Máme sice oblíbené kolekce našich klik, ale naše poslání je spíše vyhovět záměrům architektů a tvůrců. Díky šíři sortimentu máme možnost nalézt skutečně dobré designové i funkční řešení pro nové projekty. Spolupráce na konkrétních projektech je tak pochopitelně ideální a jsme rádi, že s řadou architektů takto můžeme spolupracovat.

Příležitostí je řada - novostavby nabízejí řadu možných řešení a stylů, takže spíše vnímáme koncept a zadání, na druhou stranu s architekty řešíme rekonstrukce starých domů, kde dodáváme kování ve variantách, které schválí i památkáři. Samostatnou kapitolou jsou pak veřejné stavby, kde rádi poskytujeme i odbornou spolupráci - to se týká například panikových či objektových kování.

Co spolupráce s architekty přináší vám?

Pro náš budoucí vývoj potřebujeme další vhled do potřeb architektů. Spolupráce s nimi nám umožňuje posouvat se dál z pohledu úpravy sortimentu, prohlubování našich znalostí. Mnoho našich produktů prodáváme přes eshop, ale náš rozvoj a zvýšení kvality podněcuje jedině reálná spolupráce a komunikace s architekty, projektanty nebo partnery.

rozhovor-30-let-5.jpg

 

Jaké jsou v současné době trendy ve vývoji dveřního kování?

Architektura i design se dnes vezou na vlně minimalismu, čemuž samozřejmě vycházíme vstříc. Od zdobných prvků nebo avantgardních tvarů se i designové kliky sunou k jednoduchosti přímých linií a umírněné eleganci.

Rozdělme ale dveřních kování na skupiny podle nároků spotřebitelů a uvidíme nové trendy a charaktery - hlavní skupina kování pro běžné byty a domy je rozhodně největší a stále vychází z tradičních designů a materiálů. Důraz je zde hlavně na poměr cena/výkon, zákazníci jsou ale poučenější a dbají více na ergonomii a kvalitní povrch - typickým představitelem je klika Giussy. Druhou skupinu tvoří nadstandardní dveřní kování, kde kromě očekávání totální kvality registrujeme zásadní důraz na minimalismus a experiment doplněný například o řešení v tmavých barvách.

V segmentu veřejných staveb a kanceláří jsme dosud vnímali ochotu investorů a architektů dotahovat projekty do funkčního optima včetně využití kvalitních dveřních kování odpovídajících způsobu používání. V tomto ohledu uvidíme, co nám současná covidová situace přinese - zda budou investoři šetřit nebo naopak využijí třeba antibakteriální kliky jako nutnou přidanou hodnotu do veřejných prostor.

Technologicky se pochopitelně zabýváme možnostmi nových forem otevírání dveří včetně čteček otisků prstů, v současné chvíli ale vidíme zájem partnerů a architektů spíše na rozšíření naší nabídky designových klik.

Motto celé firmy je „máte kliku“. Vy osobně - máte kliku?

Mám. A kdybych náhodou měla pocit, že je kliky málo, můžu dojít do skladu a začít je počítat.

rozhovor-30-let-6.jpg

Napište nám

Položky označené * jsou povinné.
Napište nám Zavřít